Запитання і відповіді

Що таке електронна товарно-транспортна накладна (е-ТТН)?

Відповідно до поточної редакції ЗУ «Про автомобільний транспорт», е-ТТН – єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається в електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

Проєктом ЗУ №6534 “Про внесення змін до Закону України “Про автомобільний транспорт” щодо запровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі” визначено, що товарно-транспортна накладна в електронній формі – єдиний  електронний документ, що надає право учасникам вантажних перевезень здійснювати внутрішні вантажні перевезення  (крім випадків, визначених цим Законом), призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу, обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, і містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом.

Що таке «реєстр товарно-транспортних накладних»?

Реєстр товарно-транспортних накладних – це спеціалізована електронна база даних, що містить інформацію про реєстрацію товарно-транспортних накладних в електронній формі та використовується з метою здійснення державного контролю за перевезеннями вантажів транспортними засобами територією України. Держателем реєстру товарно-транспортних накладних є Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України – центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, забезпечує його ведення та функціонування реєстру.

Для чого потрібна реалізація проєкту е-ТТН?

Мета проєкту е-ТТН – це цифровізація товарно-транспортних накладних, які є обов’язковим документом при здійсненні будь-яких автомобільних вантажних перевезень, для спрощення даного процесу, зниження або усунення будь-яких корупційних ризиків, пов’язаних з цим, відтермінування інфляції та здешевлення продукції для кінцевого споживача, підвищення якості та прозорості процесу перевезень, покращення умов ведення бізнесу та наближення українського законодавства до європейських стандартів.

Як бізнесу підготуватися до використання е-ТТН?

Для того, щоб почати використовувати е-ТТН, потрібно обрати та почати співпрацю з одним із провайдерів ЕДО, що приєдналися до проєкту. Із переліком провайдерів ЕДО можна ознайомитися за посиланням.

Подальша робота компанії щодо переходу на е-ТТН відбувається виключно через обраного провайдера ЕДО.

Разом із провайдером ЕДО ви налаштуєте свої бізнес-процеси для використання електронної форми ТТН та  розпочнете тестове використання е-ТТН.

Детально про те, як почати використовувати е-ТТН, читайте за посиланням.

Коли використання електронної ТТН стане обов’язковим?

Зараз е-ТТН використовується в експериментальному режимі. Бізнес має можливість приєднатись до тестування і спробувати користування сервісом е-ТТН безкоштовно. Дата обов’язковості е-ТТН буде відома після узгодження термінів прийняття проєкту змін до Закону України “Про автомобільний транспорт” (№6534 від 20.01.2022 р.). 

Коли е-ТТН можна буде застосовувати для спеціальних груп товарів?

Дата обов’язковості е-ТТН для товарів спеціальних груп буде відома після узгодження термінів прийняття проєкту змін до Закону України “Про автомобільний транспорт” (№6534 від 20.01.2022 р.). 

До товарів спеціальних груп належать алкоголь, спирт, молоко, хліб, високооктанові кисневі домішки, ліс і нафтопродукти. 

Процес переходу на електронний документообіг для спеціальних груп дещо відрізняється від загальної групи товарів, оскільки спеціальні форми вже частково оцифровані іншими міністерствами чи відомствами, тому їх потрібно інтегрувати з системою е-ТТН. 

Де буде зберігатись централізована база даних про е-ТТН?

Дані про е-ТТН міститимуться у реєстрі товарно-транспортних накладних Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України. Варто зазначити, що у самому реєстрі для загальної групи товарів не зберігатимуться документи про торговельно-транспортні операції. Система не накопичуватиме дані про ціну, кількість тощо. Її завданням буде зібрати метадані про ТТН учасників процесу перевезень, точок, з якої та в яку прямує товар, вагу товару та його групу – загальна чи спеціальна. У системі зберігається посилання на платформу, з якої було створено е-ТТН. При цьому самі дані з е-ТТН будуть знаходитись у провайдерів електронного документообігу, яких будуть обирати самі представники бізнесу.

Електронна форма ТТН буде обов’язковою до використання чи добровільною разом з паперовою формою?

На час тестової експлуатації Системи використання е-ТТН є добровільним. Поки що, навіть за умови використання електронних форм ТТН всіма трьома учасниками вантажоперевезення, бізнес все одно повинен мати одну паперову копію з усіма підписами. Саме її вимагають для перевірки інспектори Державної служби з безпеки на транспорті.

Після того, як використання е-ТТН стане обов’язковим, її не потрібно буде дублювати в паперовій формі.

Яке програмне забезпечення буде використовуватись для складання та обігу електронних ТТН? Це буде електронний кабінет на певному сайті?

Створювати та реєструвати е-ТТН українські підприємці можуть на популярних платформах електронного документообігу, де створюють особистий електронний кабінет.

Однак, щоб процеси оброблення електронних документів працювали належним чином й всі учасники ланцюга могли обмінюватися ними, і відправник, і транспортна компанія, і вантажоодержувач повинні використовувати систему електронного документообігу. Саме система ЕДО забезпечує інтероперабельність – дані в е-ТТН будуть певним чином синхронізуватися через реєстр товарно-транспортних накладних Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури і стануть доступними для кожної із сторін вантажоперевезення.

Як буде здійснюватись контроль за наявністю ТТН у водіїв на виконання ст. 48 Закону про автомобільний транспорт?

На даний момент навіть використовуючи е-ТТН перевізник зобов’язаний мати один примірник ТТН в паперовому вигляді, оскільки ДСБТ (Державна служба України з безпеки на транспорті) ще не обладнана технічно для того, щоб здійснювати перевірку електронної товарно-транспортної накладної. Після завершення воєнного стану зареєстрованої електронної ТТН буде повністю достатньо.

Після того, як використання е-ТТН стане обов’язковим, перевірка буде здійснюватися завдяки спеціальному механізму, передбаченому Системою е-ТТН.