30 травня Уряд схвалив рішення про реалізацію експериментального проєкту з впровадження е-ТТН в Україні та прийняв відповідну Постанову. Цей крок стане логічним продовженням попередньої роботи над створенням та впровадженням системи е-ТТН, яку наприкінці 2019 року розпочали команда Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури за підтримки міжнародних партнерів. Напрацювання минулих років стали основою для формування нових векторів розвитку цифровізації документообігу в галузі вантажних автомобільних перевезень.
«З 2019 року команда Міністерства разом з міжнародними партнерами та донорами працює над цифровізацією товарно-транспортних накладних. Цей інструмент має низку переваг для бізнесу та держави. У першу чергу йдеться про мінімізацію часу та ресурсів, обмеження впливу людського фактору та мінімізацію корупційних ризиків. е-ТТН дозволить забезпечити швидкий обмін інформацією між всіма сторонами перевезень. Також цифрова товарно-транспортна накладна мінімізує ризик втрати документів чи їхніх пошкоджень», – наголосив Анатолій Комірний, заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури з питань цифрового розвитку, цифрових трансформації і цифровізації.
Ухвалення постанови передбачає декілька ключових кроків. Буде розроблено порядок функціонування Системи електронного документообігу е-ТТН. Цей документ врегулює функціонування Системи е-ТТН, визначить порядок ведення бази даних та правила підписання та реєстрації е-ТТН та визначатиме правила коригування документів, вимоги до реєстрації користувачів, правила внесення, обміну, зберігання та надання інформації і документів у Системі е-ТТН.
Також, команда Міністерства працюватиме над інтеграцію Системи е-ТТН з іншими державними інформаційними ресурсами та тестуватиме їх взаємодію. Мова йде про систему зважування в русі (WIM), єдиний реєстр товарно-транспортних накладних на переміщення алкогольних напоїв, єдину державну систему електронного обліку деревини, інформаційні системи Укртрансбезпеки та інші.
Передбачено подальшу роботу в законодавчому полі. До прикладу – підготовка пропозицій щодо удосконалення законодавства у сфері автомобільного транспорту в Україні в частині впровадження е-ТТН, що дозволять використовувати е-ТТН на постійній основі після завершення експериментального проєкту. Також планується врегулювати питання цифровізації спеціальних форм е-ТТН.
Відповідно до зазначених вище кроків, до реалізації експериментального проєкту будуть залучені Державна служба з безпеки на транспорті, Міністерство енергетики, Міністерство аграрної політики, Міністерство внутрішніх справ, Національна поліція, Державна податкова служба, Агентство відновлення та розвитку інфраструктури, Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Державне підприємство «Галузевий центр цифровізації та кібербезпеки».
Ще одним не менш важливим кроком на шляху до цифровізації накладних в Україні є тестування та підключення провайдерів електронного документообігу (ЕДО). Тут мова йде про роботу над визначенням правового статусу операторів, ключових вимог до платформ ЕДО, а також правил їх авторизації, блокування та відключення від Системи е-ТТН.
Користувачі та оператори платформ ЕДО, а також учасники вантажних перевезень зможуть добровільно приєднатися до експериментального проєкту. Це дасть їм можливість потестувати повний цикл використання е-ТТН, підготувати своїх працівників до роботи з електронним документообігом, надати свій фідбек щодо можливого удосконалення Системи е-ТТН.
Нагадаємо, що в основу Системи е-ТТН покладено міжнародні стандарти обміну даними. В майбутньому це допоможе зробити інтеграцію з європейською системою e-CMR легшою і швидкою. Впровадження e-CMR в перспективі істотно спростить документообіг та бізнес-процеси міжнародних вантажних перевезень.
Систему е-TTН впроваджує Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України у співпраці з Міністерством цифрової трансформації України завдяки проєкту «Підтримка цифрової трансформації» за підтримки USAID і UK Dev. Партнер у реалізації проєкту – ГО “Інститут аналітики та адвокації”.