е-ТТН в Україні. Продовжуємо серію зустрічей з бізнесом

Дата публікації: 18.03.2024

13 березня представники Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України провели зустріч бізнесом, щоб обговорити ключові питання щодо імплементації е-ТТН в Україні. Участь в зустрічі взяли представники та члени Європейської бізнес асоціації та ГО «Український фуд-ритейл альянс».  

Анатолій Комірний, заступник Міністра з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, зазначив, що на даному етапі, за ініціативи Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України розроблено проєкт постанови «Про реалізацію експериментального проєкту з впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі у сфері внутрішніх вантажних перевезень».  Його мета –  залучити  провайдерів електронного документообігу та учасників вантажних перевезень до вивчення процесу використання товарно-транспортної накладної в електронному вигляді.

Прийняття постанови передбачає  затвердження тимчасового порядку функціонування Системи е-ТТН, який визначатиме умови приєднання та взаємодії між стейкхолдерами, а також ключові аспекти функціонування.

Учасники зустрічі також обговорили технічні питання щодо використання е-ТТН – виїзд вантажоперевізника без паперового примірника е-ТТН, підписання е-ТТН вантажоодержувачем в момент доставки вантажу, а також акт заміни пункту призначення та вантажоодержувача.

  • Чи може вантажоперевізник виїзджати без паперового екземпляру е-ТТН? На думку представників МІУ, на час дії експерименту відповідно до пункту 11.5 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказами Міністерства транспорту України № 363 від 14.10.1997 та № 413 від 03.06.2019, у разі використання е-ТТН Замовник (вантажовідправник) друкує, підписує і надає водію (експедитору Перевізника) в одному примірнику паперову копію е-ТТН, відповідно до вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» для пред’явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху.
  • Коли має відбуватися підписання е-ТТН вантажоодержувачем: саме в момент доставки вантажу або ж після від’їзду водія? Так, теоретично, вантажоодержувач може підписати е-ТТН пізніше, після від’їзду водія. Але, тоді, еТТН буде не закрита і вся відповідальність за вантаж буде на Перевізнику. Також такий факт може розцінюватися як здійснення безтоварної операції. Тому радимо не зловживати з такими діями. 
  • Чи можна змінювати пункт призначення в е-ТТН? Така заміна може бути здійснена в межах однієї тієї ж самої е-ТТН за допомогою коригуючого документу “Акт про заміну пункту призначення”. Зміна пункту призначення можлива до закриття е-ТТН, тобто, до підписання е-ТТН вантажоодержувачем.
  • Чи можна замінювати Вантажоотримувача в е-ТТН? Це вже зміна складу учасників перевезення і відтак неможлива в межах однієї е-ТТН. У такому випадку потрібно завершити поточну е-ТТН (за допомогою коригуючого документу “Акт примусового завершення е-ТТН”) та створити нову е-ТТН з новим складом учасників.

Систему е-TTН впроваджує Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України у співпраці з Міністерство цифрової трансформації України за підтримки USAID / UK aid проєкту TAPAS Project/Прозорість та підзвітність у держуправлінні та послугах і за участі ГО Інститут аналітики та адвокації / Institute of Analytics and Advocacy.