Відповідно до ЗУ «Про автомобільний транспорт», ТТН – це єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.
Таким чином ЗУ “Про автомобільний транспорт” встановлює дві форми використання ТТН – паперову та електронну.
Відповідно до Порядку реалізації експериментального проекту з впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі у сфері внутрішніх вантажних перевезень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2024 року № 629 (далі – Порядок реалізації експериментального проекту) система електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна – інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує обробку інформації щодо товарно-транспортної накладної в електронній формі, оснащена механізмами безпеки та захисту інформації від її втрати, неправильного використання і змін.
Система складається з бази даних товарно-транспортної накладної в електронній формі і програмних засобів, призначених для обміну даними та взаємодії з платформами електронного документообігу та іншими інформаційними, електронними комунікаційними чи інформаційно-комунікаційними системами.
Відповідно до Порядку реалізації експериментального проекту база даних товарно-транспортної накладної в електронній формі – це спеціалізована електронна база даних, що є складовою Системи е-ТТН та виконує функції обліку товарно-транспортної накладної в електронній формі учасниками вантажних перевезень.
Мета проєкту е-ТТН – перехід на електронний документообіг товарно-транспортної накладної, дасть змогу оптимізувати бізнес-процеси і автоматизувати механізми їхнього виконання та контролю, а також мінімізувати кількість паперових документів, зробити прозорими господарські операції для контролюючих органів, інтегруватись з існуючими державними електронними інформаційними ресурсами (інформаційно-комунікаційними системами) міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, що значно заощадить витрати та час на управління потоками документів в субʼєктах господарювання різної форм власності та державних закладах.
Відповідно до Порядку реалізації експериментального проєкту технічним адміністратором системи товарно-транспортної накладної є державне підприємство “Галузевий центр цифровізації та кібербезпеки”, що належить до сфери управління Мінінфраструктури.
Для того, щоб почати використовувати е-ТТН, бізнесу потрібно обрати та укласти договір з одним з провайдерів ЕДО, що підключилися до системи е-ТТН відповідно до встановленої процедури.
Наразі відповідно до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 30 травня 2024 року № 629, Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цієї постанови повинно затвердити порядок функціонування системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна. Окрім іншого, зазначений порядок буде містити процедуру підключення суб’єктів господарювання та надання їм статусу операторів платформи електронного документообігу.
Використання е-ТТН стане обов’язковим для вантажних перевезень автомобільним транспортом після прийняття Верховної Радою України внесення змін до Закону України “Про автомобільний транспорт” в частині використання на території України ТТН виключно в електронній формі.
Відповідно до пункту 3 Порядку реалізації експериментального проекту метою експериментального проекту, окрім іншого, є впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі з використанням системи товарно-транспортної накладної у сфері внутрішніх вантажних перевезень, в тому числі на молочну сировину, високооктанові кисневмісні домішки, нафтопродукти (нафта), хліб і хлібобулочні вироби, деревину, етиловий спирт та алкогольні напої, об’єкти санітарних заходів.
Таким чином в рамках реалізації експериментального проєкту планується проаналізувати існуючі форми ТТН на спеціальні групи товарів, розробити форми е-ТТН на спеціальні групи товарів, впровадити такі форми в Системі е-ТТН, та протестувати використання таких форм учасниками вантажних перевезень.
Дані про е-ТТН міститимуться у базі даних, держателем якої є Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України.
Варто зазначити, що у самій базі даних е-ТТН для загальної групи товарів не зберігатимуться документи про торговельно-транспортні операції. Система не накопичуватиме дані про ціну, кількість тощо. Її завдання – зібрати метадані про е-ТТН учасників процесу перевезень, точок, з якої та в яку прямує товар, вагу товару та його групу – загальна чи спеціальна. У базі даних е-ТТН зберігається посилання на платформу ЕДО, з якої було створено е-ТТН. При цьому самі дані з е-ТТН будуть знаходитись у операторів платформи ЕДО, яких будуть обирати самі учасники вантажних перевезень.
Згідно з пунктом 11.5 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, зазначено, що у разі використання е-ТТН Замовник (вантажовідправник) друкує, підписує і надає водію (експедитору Перевізника) в одному примірнику паперову копію е-ТТН, відповідно до вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» для пред’явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху (Укртрансбезпеці). Водій (експедитор Перевізника) ставить свій підпис на паперовій копії е-ТТН про прийняття ним вантажу для перевезення.
Проте, якщо учасник вантажних перевезень сформував е-ТТН з використанням платформи ЕДО, оператор (платформи ЕДО) якої добровільно приєднався до реалізації експериментального проекту з впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі у сфері внутрішніх вантажних перевезень з використанням Системи е-ТТН, паперова копія е-ТТН для пред’явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху не буде потрібна, адже, відповідно до пункту 6 Порядку реалізації експериментального проекту з впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі у сфері внутрішніх вантажних перевезень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2024 № 629, під час реалізації експериментального проекту Укртрансбезпека здійснює визначені законодавством повноваження з перевірки товарно-транспортної накладної в електронній формі, що оформлені з використанням системи товарно-транспортної накладної, відповідно до порядку функціонування системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна, затвердженого Мінінфраструктури.