Відповідно до поточної редакції ЗУ «Про автомобільний транспорт», е-ТТН – єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається в електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.
Проєктом ЗУ №6534 “Про внесення змін до Закону України “Про автомобільний транспорт” щодо запровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі” визначено, що товарно-транспортна накладна в електронній формі – єдиний електронний документ, що надає право учасникам вантажних перевезень здійснювати внутрішні вантажні перевезення (крім випадків, визначених цим Законом), призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу, обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, і містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом.
Реєстр товарно-транспортних накладних – це спеціалізована електронна база даних, що містить інформацію про реєстрацію товарно-транспортних накладних в електронній формі та використовується з метою здійснення державного контролю за перевезеннями вантажів транспортними засобами територією України. Держателем реєстру товарно-транспортних накладних є Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України – центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, забезпечує його ведення та функціонування реєстру.
Мета проєкту е-ТТН – це цифровізація товарно-транспортних накладних, які є обов’язковим документом при здійсненні будь-яких автомобільних вантажних перевезень, для спрощення даного процесу, зниження або усунення будь-яких корупційних ризиків, пов’язаних з цим, відтермінування інфляції та здешевлення продукції для кінцевого споживача, підвищення якості та прозорості процесу перевезень, покращення умов ведення бізнесу та наближення українського законодавства до європейських стандартів.
Використання е-ТТН стане обов’язковим для всіх вантажних перевезень автомобільним транспортом на всій території України з 1 серпня 2023 року (у випадку, якщо вантажоотримувачем є юрособа).
Використання електронної товарно-транспортної накладної стане обов’язковим для товарів спеціальних груп з 1 серпня 2023 року. До таких товарів належать алкоголь, спирт, молоко, хліб, високооктанові кисневі домішки, ліс і нафтопродукти. Процес переходу на електронний документообіг для спеціальних груп дещо відрізняється від загальної групи товарів, оскільки спеціальні форми вже частково оцифровані іншими міністерствами чи відомствами, тому їх потрібно інтегрувати з системою е-ТТН.
Дані про е-ТТН міститимуться у реєстрі товарно-транспортних накладних Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України. Варто зазначити, що у самому реєстрі для загальної групи товарів не зберігатимуться документи про торговельно-транспортні операції. Система не накопичуватиме дані про ціну, кількість тощо. Її завданням буде зібрати метадані про ТТН учасників процесу перевезень, точок, з якої та в яку прямує товар, вагу товару та його групу – загальна чи спеціальна. У системі зберігається посилання на платформу, з якої було створено е-ТТН. При цьому самі дані з е-ТТН будуть знаходитись у провайдерів електронного документообігу, яких будуть обирати самі представники бізнесу.
На час тестової експлуатації Системи використання е-ТТН є добровільним. Поки що, навіть за умови використання електронних форм ТТН всіма трьома учасниками вантажоперевезення, бізнес все одно повинен мати одну паперову копію з усіма підписами. Саме її вимагають для перевірки інспектори Державної служби з безпеки на транспорті.
Після того, як використання е-ТТН стане обов’язковим, її не потрібно буде дублювати в паперовій формі.
Створювати та реєструвати е-ТТН українські підприємці можуть на популярних платформах електронного документообігу, де створюють особистий електронний кабінет.
Однак, щоб процеси оброблення електронних документів працювали належним чином й всі учасники ланцюга могли обмінюватися ними, і відправник, і транспортна компанія, і вантажоодержувач повинні використовувати систему електронного документообігу. Саме система ЕДО забезпечує інтероперабельність – дані в е-ТТН будуть певним чином синхронізуватися через реєстр товарно-транспортних накладних Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури і стануть доступними для кожної із сторін вантажоперевезення.
На даний момент навіть використовуючи е-ТТН перевізник зобов’язаний мати один примірник ТТН в паперовому вигляді, оскільки ДСБТ (Державна служба України з безпеки на транспорті) ще не обладнана технічно для того, щоб здійснювати перевірку електронної товарно-транспортної накладної. Після завершення воєнного стану зареєстрованої електронної ТТН буде повністю достатньо.
Після того, як використання е-ТТН стане обов’язковим, перевірка буде здійснюватися завдяки спеціальному механізму, передбаченому Системою е-ТТН.
Кваліфіковані електронні підписи (КЕП) необхідні будуть від усіх учасників процесу перевезення: для вантажовідправника, перевізника та вантажоодержувача, тобто від їх уповноважених представників.
Тобто, КЕП повинні бути в осіб-представників учасників е-ТТН, що відповідальні за здійснення господарських операцій на кожному етапі перевезення.
Щонайменше має бути один підпис (КЕП) від учасника, але є можливість накласти КЕП двом і більше представникам учасника. Наприклад, від імені вантажовідправника документ можуть підписати комірник, бухгалтер та директор.